Erasmus Plus Project

 

 


Intercultural Competent by Battling Prejudices


Ook dit jaar vindt er weer een in/- en uitwisseling plaats tussen Lentiz I Dalton MAVO & Het Groene Lyceum en het Nowodworski High School in Krakau. Het betreft een project in het kader van Erasmus Plus KA2.


Van 12 tot en met 19 maart reizen de 9 leerlingen en 2 docenten naar Krakau in Polen.


Van 4 tot en met 11 juni ontvangen we 9 Poolse leerlingen en hun 2 docenten in Naaldwijk.


 

De doelstellingen van het project:


- ontwikkeling van interculturele vaardigheden van de betroken leerlingen tijdens het project.


- kennis van de negatieve effecten van raciale vooroordelen, culturele, religieuze, bijvoorbeeld de Holocaust (familiegeschiedenis van Anne Frank, het lot van de Nederlandse joden in Auschwitz, het lot van Joden uit Krakau in de getto in Podgórze) - in samenwerking met het Museum van het Anne Frank Huis in Amsterdam, de Galicia Jewish Museum in Krakau en Het Staatsmuseum Auschwitz-Birkenau in Oświęcim en het Schindler-fabrieksmuseum;


 - het overwinnen van stereotypen over Polen in Nederland en de Nederlanders in Polen, het verspreiden van tolerantie, begrip en wederzijds respect voor culturele diversiteit door middel van specifieke educatieve activiteiten:
• kennismaken met de cultuur van het bezochte land (geschiedenis, cultuur, vandaag)
• kennismaken met de geschiedenis en het dagelijks leven van de bezochte partnerstad (Krakau, Naaldwijk); een bezoek aan Amsterdam (Rijksmuseum, Anne Frank Huis) en Rotterdam (haven)
• het leven leren kennen in een Pools/Nederlands gezin (verblijf bij gezinnen)
• kennis van de negatieve effecten van raciale vooroordelen, culturele, religieuze, bijvoorbeeld de Holocaust (familiegeschiedenis van Anne Frank, het lot van de Nederlandse Joden in Auschwitz, het lot van Joden uit Krakau in de getto in Podgórze) - in samenwerking met het Museum van het Anne Frank Huis in Amsterdam, de Galicia Jewish Museum in Krakau.
• gezamenlijke educatieve activiteiten bezienswaardigheden van Krakau (ondergrondse Rynek, Wawel, Kazimierz, St. Mary's Church), Wieliczka (zoutmijn) en Nederland.


- ontwikkeling van een nieuwe valideringsmethode voor interculturele competenties die door Europese middelbare scholen kan worden gebruikt om de ontwikkeling van deze vaardigheden bij hun leerlingen te volgen. Deze methode wordt uitgevoerd via Design Based Research.


- de valideringsmethode verspreiden onder Europese middelbare scholen. Deze worden toegevoegd als hoofddoelstelling en aan de hand hiervan zal een verslag worden gemaakt.

De resultaten van deze valideringsmethode zullen worden geanalyseerd, zodat ten aanzien van het ontwikkelen van interculturele vaardigheden onder de deelnemers aan dit project over de voortgang kan worden gerapporteerd. Naar aanleiding van de analyse van de resultaten van projectjaar 2016-2017 kunnen er op basis van eerder genoemde doelstellingen voorlopige resultaten worden vastgesteld. Bij beide groepen deelnemers aan het eerste projectjaar is er een positieve verandering gesignaleerd in interculturele vaardigheden. Dit is onder andere toe te schrijven aan een toename van kennis over de geschiedenis van de Holocaust en de algemene kennis over het gastland op basis van het educatieve programma van het project. Door het aangaan van intercultureel contact, het verspreiden van tolerantie, begrip en wederzijds respect voor culturele diversiteit is er een eerste stap gezet in het overwinnen van stereotypen over Polen in Nederland en de Nederlanders in Polen.


Officiële partners binnen dit project zijn de gemeente Krakow, Lentiz onderwijsgroep (penvoerder), Lentiz Dalton | MAVO & Het Groene Lyceum, Nowodworski High School Krakau, Anne Frank Stichting en Galicia Museum.

 

Wilt u op de hoogte blijven van deze uitwisseling? Volg dan de Instagram pagina @projectprejudicesned of bekijk de youtube pagina van Projectprejudices.