Geslaagde week project iPad Me

In de week van 19 tot en met 24 januari  is de eerste uitwisseling van het project IPad ME in Nederland georganiseerd. Dit is een multilateraal project voor havo/vwo-scholen waaraan een Engelse school uit Harlow, een Italiaanse school uit Orvieto,  een Spaanse school uit Valencia en het Reviuslyceum uit Maassluis aan deelnemen. Uit de verschillende landen kwamen in totaal 10 docenten en 16 leerlingen op bezoek in Nederland. Zowel de leerlingen als de docenten verbleven in gastgezinnen.

 


Het doel van het project is om op Europees niveau, met de meest moderne technieken, het gebruik van de iPad in het onderwijs te ontwikkelen, te stimuleren en te implementeren in het huidige onderwijssysteem.
Op school hebben we op maandag, dinsdag en donderdag met verschillende toepassingen (apps) gewerkt. Daarbij is hoofdzakelijk gewerkt volgens het principe “Flipping the Classroom”. De leerlingen en ook de buitenlandse docenten hebben eerst zelfstandig naar de instructie geluisterd en daarna in groepen elkaar in het Engels de werking uitgelegd en vervolgens samen gewerkt aan de opgegeven opdrachten. Alle aanwezigen konden uiteindelijk zonder klassikale uitleg met de toepassingen werken. Verder hebben we uitgebreid besproken hoe de behandelde  toepassingen in de les gebruikt kunnen worden en hoe ze in groter verband in het onderwijs te implementeren zijn.


Op woensdag hebben de leerlingen een film met de iPad gemaakt. Al deze filmpjes zijn te zien op onze website www.reviusprojecten.nl. Hier staan ook al de instructiefilmpjes van de in de projectweek gebruikte apps.
Op donderdag hebben alle leerlingen aanbevelingen geschreven hoe zij denken dat de iPad bij de verschillende vakken zo optimaal mogelijk ingezet kan worden. Leerlingen hebben een heel duidelijk beeld van hun onderwijs nu en in de toekomst. Deze waardevolle informatie zullen we zeker in de loop van het project gaan gebruiken.
Natuurlijk hebben we niet alleen hard gewerkt, maar was er ook tijd voor ontspanning. We zijn met zijn allen naar het zwembad geweest, hebben de dierentuin bezocht en een wandeling door het oude gedeelte van Maassluis gemaakt.


Dat de leerlingen het naar hun zin gehad hebben bleek wel op de laatste dag. Niemand wilde naar huis en het afscheid was emotioneel. Naast de inhoudelijke kennis die de leerlingen hebben opgedaan, hebben zij de hele week Engels gesproken met hun gasten (ook zelfs onderling) en hebben zij geleerd verantwoordelijk te zijn voor de buitenlandse leerlingen.


We vervolgen het project in Italië in mei. Daar zullen we met de leerlingen van de verschillende landen weer met nieuwe apps gaan werken en vooral bekijken hoe deze toegepast en geïmplementeerd kunnen worden in het huidige onderwijs.  We zullen in Italië vooral gaan werken aan het maken van een digitaal boek (ibook) en hoe je zo’n ibook in de klas voor zowel leerlingen als docenten kunt gaan gebruiken.

 

Ted van Deutekom

Cora Kloet