Hatvan – Maassluis 2017

Van 21 september tot en met 25 september ben ik met vijf 5 VWO en één 5 HAVO leerling naar Hatvan in Hongarije geweest. Naast de 6 leerlingen van het Revius gingen er 6 leerlingen van het VMBO Maassluis mee. Deze dagen stond de samenwerking van Maassluis en Hatvan centraal. Dit jaar bestaat de samenwerking 25 jaar, waardoor er extra werd uitgepakt. Naast de leerlingen sloot de burgemeester en verschillende bestuursleden van bijvoorbeeld de muziekvereniging en basketbalverenging bij ons aan. In totaal hebben 23 mensen Maassluis in Hatvan vertegenwoordigd. Tevens waren er vertegenwoordigers van andere zustersteden van Hatvan aanwezig.

Hieronder is een verslag van Elise de Reus (V5A) te lezen:

21 September

Vroeg in de ochtend werden we met z'n allen verwacht op Rotterdam AirPort.
We lieten een zonnig Nederland achter ons en gingen op reis naar Hongarije. Bij aankomst was het daar 11 graden Celsius met regen.
Vanaf Boedapest zijn we met de bus naar Hatvan gereden. Het eerste stuk van Hatvan zag er erg best mooi uit. In dat gedeelte sliepen de volwassenen van onze groep. De leerlingen en de docenten moesten ergens anders verblijven: in het verlaten deel van Hatvan... Ergens in een gebouw dat op instorten stond, hier zouden wij 4 nachten moeten verblijven.
Er zaten gaten in de grond, ramen vielen bijna uit de kozijnen en het rook raar. We waren geschrokken van wat we zagen. De kamers waren krakkemikkig. Er was meer kapot dan heel... Het ergste was nog de badkamer. Met de hele gang moesten we wc's zonder toiletpapier en douches zonder douchekoppen en deuren delen.
We bezochten die middag een middelbare school. Het was een groot en mooi gebouw. Binnen de school kregen we een rondleiding. Ook zagen we onze uitwisselingen van afgelopen juni weer.
Vervolgens zijn we naar de Lidl gegaan om ontbijt voor de volgende dag te kopen. We hadden niet zoveel vertrouwen in het ontbijt, aangezien het gebouw er niet goed uit zag. In de avond hebben we gedineerd met de hele groep. We hebben ze filmpjes laten zien van ons verblijf. Na een hoop gebel en geregel mochten we verhuizen naar een betere plek!

22 september

Het ontbijt in onze nieuwe accommodatie was erg lekker.
In de ochtend hebben we met elkaar een basisschool bezocht. Het weer was inmiddels bijgetrokken; het zonnetje scheen.
Op de school hebben we een kijkje genomen in een aantal lessen en hebben we met de kinderen gezongen en gedanst.
Vervolgens hadden we een formele lunch in het stadhuis. We hebben vernomen dat Hongaren graag lunchen in soep-vorm.
Verschillende optredens van een Hongaarse dansgroep van kinderen tussen de 8 en 14 jaar hebben we bekeken. Erna kwam een heel officieel gedeelte met toespraken, waarbij niet iedereen is wakker gebleven.
Na het formele gedeelte zijn we naar een soort jacht museum gegaan. Daar ging we in groepjes boogschieten en met nep pistolen op nep dieren schieten. Dat was erg bijzonder zullen we maar zeggen. Ook zijn we nog van een 15m hoge glijbaan gegaan! 's Avonds hebben we genoten van een Hongaarse pizza.

23 september

De ochtend begon hetzelfde als de dag ervoor. We startten de dag met een gevarieerd en heerlijk ontbijt.
Met de bus hebben we de rest van onze reisgenoten opgehaald. De bus zat een stukje voller dan eerst, omdat ook een aantal Polen zich bij ons aangesloten had.
Deze ochtend hebben we veel toespraken gehoord. Ook hebben we 2 musea bezocht. Het eerste museum stond vol met opgezette dieren. Het tweede museum had verschillende schilderijen en tekeningen die we konden bezichtigen. In het laatste museum hebben we ook geluncht; uiteraard weer soep.
In de middag hebben twee deelnemers van onze groep de halve marathon gerend. Bij de start hebben we even gekeken en ze aangemoedigd.
Vervolgens zijn we weer naar een zaal gegaan waar nog meer toespraken gehouden werden en optredens werden gegeven.
Zo hebben we kunnen genieten van een strijkorkest en Hongaarse volksdans. We hebben zelfs nog even meegedanst!
Aan het einde van de middag hebben we allemaal wat vrije tijd gehad. Het diner vond weer in dezelfde zaal plaats. Voor de Hongaren mocht de Palinka (wodka) niet ontbreken. De rest van de avond hebben we bij elkaar op de kamers doorgebracht.

24 september

Deze ochtend mochten we een half uurtje langer uitslapen!
Dit was de dag dat we naar Boedapest zijn geweest. Het was een klein uurtje rijden naar de hoofdstad. Twee van de Hongaarse uitwisselingsstudenten zijn met ons meegegaan en hebben ons het een en ander over de historische gebouwen kunnen vertellen.
Na een tijdje werden we opgesplitst in 2 groepen: de ene groep ging shoppen, de andere groep ging naar het Parlementsgebouw. Het Parlementsgebouw was erg indrukwekkend en enorm groot. Het was echt prachtig om te zien!!
Met de complete groep zijn we over de brug de rivier de Donau overgestoken. Daar hebben we een berg beklommen. (Zo sportief als we zijn hebben we gebruik gemaakt van de trap, in plaats van de lift). Van daaruit hadden we prachtig uitzicht. Zo hadden een mooi plaatje van deze indrukwekkende stad.
Het dineren vond weer in Hatvan plaats. Deze keer hadden we de soep vooraf. Het hoofdgerecht werd in grote schalen op tafel gezet. Zo was er voor ieder wat wils. Ik denk dat dit het lekkerste eten was dat we deze reis gegeten hebben. De sfeer zat er goed in en het is een hele gezellige avond geweest.

25 september

De wekker ging deze ochtend erg vroeg af. Voor de meesten rond een uurtje of half 6. Met elkaar vertrokken we vanuit Hatvan richting het vliegveld van Boedapest. Eenmaal aangekomen moesten we daar nog even wachten tot we konden boarden.
De terugreis is prima verlopen. Om een uurtje of 12 zijn we veilig geland op de luchthaven van Rotterdam.
We kijken terug op een mooie, gezellige en bijzondere reis met een fantastische groep!

Lisanne Wijnen en Elise de Reus

Afbeelding 1. Leerlingen van het VMBO Maassluis,  Reviuslyceum en twee Hongaarse uitwisselingstudenten.