Bericht 1

Viterbo – Rome

Buongiorno signore e signori,

Op donderdagochtend (7.00u) stonden we met z’n allen nog wat slaperig op Schiphol. Na een relaxte vlucht kwamen we aan op het vliegveld van Rome en gingen we op zoek naar de trein die ons naar Viterbo bracht. Het was nog best een aardige onderneming om met twaalf leerlingen, twee docenten, veertien koffers en één keer overstappen aan te komen in de bijzondere stad Viterbo. Maar gelukkig verliep alles goed en bij het treinstation in Viterbo stonden de Italiaanse leerlingen en docenten ons al op te wachten.

Na een korte kennismaking in de aula van de school zijn we rondgeleid door het stadscentrum van Viterbo. Daarna werden de leerlingen opgehaald door de ouders van de Italiaanse leerlingen en hebben ze hun eerste nacht doorgebracht bij de Italiaanse familie.

Vrijdagochtend hebben de leerlingen presentaties gegeven in de aula en vervolgens zijn ze met elkaar naar de gymzaal gegaan en hebben ze daar gesport. Om de stad nog iets beter te leren kennen heeft een Italiaanse docent ons een tour gegeven door Viterbo en daar hebben de leerlingen met elkaar geluncht.

’s Middags zijn we met een heel bijzonder busje naar Villa Lante gegaan en daar hebben we een mooie tuin bezocht.

Zaterdag vertrokken we om 8.00u met de trein naar Rome. Daar hebben we het Vaticaan bezocht en na een lange tijd in de rij te hebben gestaan, konden we eindelijk een kijkje nemen in de st. Pieter. Nadat we met de leerlingen hadden overlegd, hebben we met z’n allen de koepel beklommen en genoten van het spectaculaire uitzicht over Rome. Jammer dat we er allemaal uitzagen als verzopen katjes, maar dat mocht de pret niet drukken. Na een late lunch hebben we de Spaanse trappen bezocht, helaas waren deze vanwege het weer afgesloten. Daarna hebben de leerlingen gewinkeld in de Via del Corso, één van de bekendste winkelstraten van Rome.

Zondag hadden de leerlingen een dagje ‘vrij’ en hebben de Italiaanse families activiteiten ondernomen met de leerlingen. Vandaag vertrekken we weer naar Rome en brengen we onder andere een bezoek aan het Colosseum, Piazza Navona en het Pantheon.