
Interview met Aline van Rijn over Novilab

“Ik word altijd blij als ik over Novilab mag vertellen”
Eerste inschrijvingen zijn binnen
Aline van Rijn, docente economie bij Lentiz | Dalton MAVO & Het Groene Lyceum, is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Novilab en houdt zich bezig met visie, ontwikkeling van het curriculum en administratieve vastlegging. “Ik ben projectleider, coördinator en ontwikkelaar ineen,” vertelt Aline vrolijk. En dan brandt ze los, want: “Ik word altijd blij als ik hierover mag vertellen.”
De boel omdraaien
“Bij Novilab draaien we de boel om. We hebben eerst gekeken naar de vraag die het bedrijfsleven heeft, en vervolgens de onderwijsdoelen erbij gepakt. In het Westland blijkt veel behoefte te zijn aan praktische jongeren die technisch zijn opgeleid, begrip hebben van digitalisering en duurzaamheid, en open staan voor veranderingen. Rond die thema’s hebben we werelden ontwikkeld waarbinnen de lessen worden gegeven. Denk bij werelden bijvoorbeeld aan ‘mens, voeding & gezondheid’ of aan ‘wonen, werken & veiligheid.’ In iedere wereld worden modules aangeboden waarin de kerndoelen van ‘ouderwetse’ vakken als rekenen, taal of aardrijkskunde een plek krijgen.
Ideale kandidaat
Aline is 30 jaar en heeft twee jonge kinderen. Ze werkt al bijna tien jaar voor de Lentiz onderwijsgroep, heeft veel ervaring in de organisatie opgedaan en is met haar drive en ambitie precies de juiste persoon voor dit initiatief. “Ik heb altijd al veel ideeën over hoe we het onderwijsstelsel zouden kunnen hervormen. En als je bij Lentiz een visie hebt over onderwijs of ideeën voor verandering, dan wordt er echt naar je geluisterd. Je krijgt de ruimte om je ideeën te ontwikkelen. Natuurlijk doe ik dit niet allemaal in mijn eentje. Ik krijg veel ondersteuning van het stafbureau van Lentiz, en ik werk samen met andere docenten aan de ontwikkeling van het curriculum.”
Het bruist overal
De Lentiz onderwijsgroep telt inmiddels 14 scholen en nog veel meer opleidingen. Iedere school heeft een eigen karakter en geeft een eigen invulling aan het onderwijs. Dat gebeurt vaak in samenhang met wat er speelt in de regio of de maatschappij. “Het is altijd leuk om op een andere Lentiz-school te zijn”, vertelt Aline. “Het bruist overal. We zien elkaar regelmatig op bijeenkomsten en informeren elkaar open en eerlijk over waarmee we bezig zijn. Ook als het even wat minder gaat. Iedereen heeft hier een positieve instelling, gericht op innovatie en op de toekomst. Ook tijdens deze lastige coronatijd. Dat maakt werken voor Lentiz ook zo leuk.”