Interview met docent Maatschappijleer Willy van Bree

“Ik heb een flink ontwikkeld rechtvaardigheidsgevoel”, vertelt Willy van Bree, docent maatschappijleer bij Lentiz | Groen van Prinstererlyceum in Vlaardingen. “Vooral het welzijn van kinderen gaat me aan het hart. Die zijn nog zo lekker onbevangen. Ik wil dat ze gelukkig zijn en een fijne schooltijd hebben.”
"Als je met plezier naar school gaat, komt de rest vanzelf"

Willy heeft rechten gestudeerd en was geïnteresseerd in de reden waarom iemand in de criminaliteit belandt. Stage liep ze in de gevangenis, maar “daar merkte ik dat je als advocaat maar weinig kunt bereiken.” Dus ging ze lesgeven, eerst als invaller. Na een jaar switchte ze en werd sociaal raadsvrouw in politiek Den Haag. Omdat ze toch wat met haar studie wilde doen. Tien jaar en drie kinderen verder werd elke keer op en neer naar Den Haag haar te veel. De vacature voor docent bij een school in haar woonplaats kwam als geroepen. En dat doet ze nog steeds met veel plezier. “Ik ben nu 62 jaar en heel vaak vragen mensen aan mij hoe lang ik nog moet werken. Dan is mijn antwoord: hoe lang mag ik nog?”

Drie stokpaardjes

“Ik vind het belangrijk dat jongeren zich bewust zijn dat we in Nederland in een rechtstaat leven”, vertelt Willy gedreven. “Iedereen die van mij les heeft gehad, kent het principe van de scheiding der machten.
Daarnaast leer ik ze dat ze altijd moeten gaan stemmen, want dat is de basis van onze democratie.”
Het derde ‘stokpaardje’ in de maatschappijlessen is aandacht voor de actualiteit. “Ik begin de les altijd met het bespreken van een artikel uit de krant. Over de avondklok, de toeslagaffaire, of de kabinetsformatie. Ook rapper Bilal is aan de orde geweest. Jongeren moeten zich bewust zijn van de gevaren van hun activiteiten op hun mobieltje. In een split second kun je iets doen, waar je de rest van je leven spijt van hebt. Ook dat moeten ze op school leren.”

Inzoomen op wat kinderen nodig hebben

“Op ’t Groen – zo noemen wij onze school – kijken we samen met de leerlingen hoe wij hen het beste kunnen ondersteunen”, legt de ervaren docente uit. “We werken met een flexrooster: drie vakken per dag in blokken van 80 minuten. Daarvoor en daarna is ruimte om zelf studiewerkuren in te plannen. Bijvoorbeeld om huiswerk te maken, of om wat extra uitleg te krijgen bij een leraar van het betreffende vak.

Maar je kunt ook heel iets anders gaan doen en kiezen voor een talentklas, zoals gitaar spelen, fotograferen of oefenen op de klimwand. “Ik heb talentlessen over actualiteit en over toneel gegeven, heel leuk om te doen. Dat kinderen dergelijke vaardigheden ontwikkelen vinden wij even belangrijk als de reguliere lessen. Want als je het naar je zin hebt op school presteer je vaak beter.”

MuTaDo the movie

Willy geeft niet alleen les, ze organiseert ook allerlei activiteiten op school. Met z’n allen schrijven voor Amnesty, de jaarlijkse Kerstviering en MuToDa, het open podium voor muziek, toneel en dans. Toen dat vanwege corona dit jaar niet door kon gaan, werd door docenten en studenten MuToDa The movie gemaakt, een productie over klimaat, identiteit en de kloof tussen kinderen en ouders. De film is nog steeds te zien via YouTube.

Dat ze het goed doen op ’t Groen blijkt uit de voor de diploma-uitreiking gehouden interviews. Op de vraag: wat vind je het leukst op school antwoordden de meeste geslaagden: ‘de leraren – ze zijn aardig en ze luisteren naar je.’

Ook bij Lentiz werken? Bekijk onze recente vacatures!
Terug naar het nieuwsoverzicht