VMBO LIFE College

Vmbo bbl/kbl (onderbouw)

Weet je al dat je je wil aanmelden bij LIFE College?

Hier lees je hoe en wanneer dit kan.

Meer informatie

Vmbo bbl/kbl

LIFE College is dé kwaliteitsschool voor vmbo en mavo in Schiedam. Wij willen dat jij je diploma gaat halen en doen er alles voor om je daarbij te ondersteunen. Zo is er bijvoorbeeld huiswerkbegeleiding als je dat nodig hebt.

Het vmbo

De overstap van basisschool naar voorgezet onderwijs is voor jou natuurlijk heel spannend. Om dat zo makkelijk mogelijk te maken, lijkt onze aanpak in de onderbouw heel erg op wat je gewend was: samen leren en samen werken in kleine groepjes. Maar er is nog meer: bij ons kun je werken aan jouw droom: of dat nou sport is, of iets bouwen, een eigen bedrijf beginnen of zorgen voor mensen, lekkere maaltijden koken of omgaan met camera’s…. er is van alles mogelijk!

Heterogene brugklas

LIFE College streeft ernaar om leerlingen op het hoogst mogelijke niveau onderwijs te laten volgen en hun diploma te laten behalen. Dit proberen we onder andere te realiseren door leerlingen waar mogelijk, in het eerste leerjaar in een heterogene brugklas te plaatsen. De techniek- en zorg en welzijn-klas zijn standaard heterogene groepen.  

De plaatsing in een heterogene brugklas maakt het voor leerlingen mogelijk om les te volgen op een hoger niveau. Steeds meer leerlingen komen onze school binnen met een gecombineerd advies. De leerling volgt altijd les op het hoogste niveau van zijn of haar advies. Op LIFE College vinden we het belangrijk dat we hoge verwachtingen van leerlingen hebben, dat we vertrouwen hebben in de leerling dat hij of zij het niveau aankan, en dat we dit vertrouwen ook regelmatig naar de leerling uitspreken.  

Aan het eind van het eerste leerjaar wordt bepaald welk niveau het beste bij de leerling past. We streven ernaar om leerlingen zoveel mogelijk te laten opstromen naar een hoger niveau. Echter komt het ook voor dat het aan het eind van het eerste leerjaar nog niet mogelijk is om vast te stellen op welk niveau een leerling het beste onderwijs kan volgen. In dat geval is het mogelijk dat de leerling ook in het tweede leerjaar in een heterogene groep geplaatst wordt. Aan het eind van het tweede leerjaar worden de leerlingen definitief in het niveau geplaatst dat het beste bij hun ontwikkeling en capaciteiten past.