Mobielvrije school
Thuis of in de kluis
Vanaf dinsdag 2 september 2025 geldt op Lentiz | VMBO Maasland de regel: ‘Thuis of in de kluis’. Dit betekent dat mobiele telefoons alleen nog zijn toegestaan buiten het schoolterrein. De regel geldt dus voor het hele gebouw én het buitenterrein van de school.
Dit besluit sluit aan bij het landelijke advies van het Ministerie van Onderwijs, dat sinds 1 januari 2024 geldt voor alle middelbare scholen in Nederland.
De afgelopen maanden voerden verschillende scholen een pilot uit met een telefoonvrije school. De ervaringen zijn positief. Ook op onze school zijn gesprekken gevoerd met verschillende groepen over de voor- en nadelen van een telefoonvrij beleid. Op basis van deze gesprekken, de positieve pilotervaringen én het landelijke advies, kiest Lentiz | VMBO Maasland voor het beleid: ‘Thuis of in de kluis’.
Waarom deze keuze?
Uit onderzoek blijkt dat mobiele telefoons zorgen voor veel afleiding in de klas. Jongeren zijn nog onvoldoende in staat om prikkels, meldingen en geluiden te negeren en zelf grenzen te stellen. Alles wat afleidt, gaat ten koste van de concentratie en leerprestaties. Omdat wij goed onderwijs centraal stellen, past het gebruik van mobiele telefoons niet in onze schoolomgeving.
We willen een veilige leeromgeving bieden en vinden we het belangrijk dat school een plek is om sociale vaardigheden te ontwikkelen, zoals empathie en communicatie. Daarvoor is echte ontmoeting nodig. Je ziet pas wat jouw woorden doen als je iemand recht aankijkt. Door minder telefoongebruik ontstaat er meer ruimte voor persoonlijk contact.
Wat betekent dit voor leerlingen?
Bij binnenkomst zet de leerling de telefoon uit en legt deze in de eigen kluis. Tijdens de hele schooldag is de telefoon niet zichtbaar of in gebruik, ook niet op het buitenterrein. Leerlingen die om gezondheidsredenen hun telefoon bij zich moeten dragen, maken hierover afspraken met de mentor en het ondersteuningsteam. Zij mogen hun telefoon bij zich houden, maar gebruiken deze alleen volgens de gemaakte afspraken.
Bereikbaarheid
In noodgevallen kunnen ouders/verzorgers de school bereiken via het centrale nummer: 010 – 591 04 99. Een medewerker zorgt dat de leerling op de hoogte wordt gebracht en gelegenheid krijgt om contact op te nemen.
Handhaving
Als een leerling de regel ‘Thuis of in de kluis’ overtreedt en de telefoon zichtbaar bij zich heeft, gelden de volgende stappen:
-
Inname van de telefoon
Een medewerker vraagt de leerling de telefoon af te geven. De telefoon wordt in een envelop gedaan waarop naam, klas, docent, datum en tijdstip worden genoteerd. De envelop gaat naar de leerjaarcoördinator, die de telefoon in het telefoonhotel legt en registreert. -
Stappenplan bij herhaling
-
1e keer: de leerling haalt de telefoon na het lesrooster op bij de coördinator. Ouders/verzorgers krijgen een melding.
-
2e keer: de leerling haalt de telefoon op na het lesrooster én de ouders/verzorgers worden gebeld.
-
3e keer: ouders/verzorgers moeten de telefoon persoonlijk ophalen aan het eind van de schooldag.
-
4e keer: de leerling levert de telefoon een week lang voorafgaand aan de lessen in bij de coördinator.
Indien de leerling de telefoon niet inlevert, dan kan de leerling niet deelnemen aan de lessen tot de telefoon is ingeleverd en er een gesprek is gevoerd met de ouders/verzorgers, coördinator en de leerling.
Belangrijk om te weten
Het beleid ‘Thuis of in de kluis’ geldt voor alle ruimten van de school, inclusief het buitenterrein. We doen om leerlingen beter te laten leren, zich veiliger te laten voelen en meer met elkaar in contact te brengen. Heeft u vragen? Neem dan contact op met de mentor of leerjaarcoördinator.
Veel gestelde vragen
-
Hoe weet ik dat de telefoon van mijn kind is ingenomen?
U ontvangt een e-mail van de leerjaarcoördinator zodra de telefoon van uw kind is ingenomen.
-
Hoe kan ik mijn kind bereiken als de telefoon is ingenomen?
Veel leerlingen gebruiken een laptop met schoolmail. U kunt contact opnemen via dat mailadres. In dringende gevallen kunt u bellen met de receptie van de school. Let op: de receptie is geen boodschappendienst.
-
Mijn kind moet naar een buitenlocatie. Mag de telefoon dan mee?
Ja, bij vertrek naar een buitenlocatie mag de telefoon mee. Daar levert de leerling deze in bij de docent.
-
Hoe weet mijn kind of hij een roosterwijziging heeft?
Leerlingen kunnen via hun laptop roosterwijzigingen inzien. Het is daarnaast handig dat uw kind het basisrooster op een briefje bij zich heeft.
-
De telefoon van mijn kind is ingenomen. Wie is verantwoordelijk?
De medewerker die de telefoon inneemt, stopt deze in een envelop en levert deze in bij de leerjaarcoördinator. Daar wordt de telefoon veilig opgeborgen in een ons telefoonhotel. Medewerkers zijn niet aansprakelijk voor schade. Dit staat beschreven in het huishoudelijk reglement van de school.
-
Wanneer kan de telefoon worden opgehaald?
Aan het einde van het lesrooster kunt uw kind de telefoon ophalen bij de leerjaarcoördinator.
-
Hoe bereik ik mijn kind in een noodgeval?
In noodgevallen kunt u bellen met de receptie. Zij zorgen ervoor dat uw kind wordt geïnformeerd.
-
Kan mijn kind iets kopen in de aula zonder telefoon?
Ja, in de aula kan worden betaald met contant geld of een bankpas.