Floracollege

Duitsland - Berlijn

Vertrokken maandag 14 oktober en weer terug vrijdag 18 oktober rond 20:00 uur weer op school.

Maandag 14 oktober 2019
Veilig aangekomen in Berlijn! Na een gezellige busreis en na wat mooie auto’s te hebben bewondert bij Autostadt Wolfsburg, zijn we vlot doorgereden naar Berlijn. De leerlingen hebben de bedden opgemaakt, in hun knusse kamers en daarna hebben we een heerlijke burger in het hostel gegeten. De Quiz over Berlijn heeft het groepje van Lars, Vince, Yorick en Kai gewonnen. Tot 22.00 uur bij elkaar op de kamers en daarna lekker slapen, voor de eerste activiteiten morgen in Berlijn.

Dinsdag 15 oktober 2019
De dag begon met het ontbijt bij het hostel, maar de meeste kinderen vonden de chocoladebroodjes bij de Lidl om de hoek toch lekkerder. De leerlingen hadden het één en ander ingeslagen en we zijn naar de Kulturbrauerei gegaan voor de fietstocht langs de high lights van Berlijn. Met een heerlijk zonnetje op ons gezicht gingen we in twee groepen op pad. Na een paar kleine obstakels te hebben overwonnen, konden we onze fietstocht voortzetten. Tijdens deze tocht kregen we een mooi beeld van de stad. Bij de East Side Gallery werd vooral de Mac Donalds druk bezocht. Vervolgens zijn we naar een gedeelte van het oude Oost-Berlijn gereden en hebben we indrukwekkende verhalen te horen gekregen over de Stasi in een voormalig Stasi-gevangenis. Daarna zijn we bij een pizzeria een heerlijke pizza of pasta gaan eten en konden we alvast een glimp opvangen van het Festival of Lights bij de Brandenburger Tor. Iedereen was netjes gekleed en had zijn ID-kaart bij zich voor een bezoekje aan de Reichstag. In de Dome hadden we een prachtig uitzicht over de stad. Na een mooie wandeling door de stad kwamen we bij ons hostel en waren de kinderen lekker uitgeput voor de nacht.

Woensdag 16 oktober 2019
Vandaag zijn we in de ochtend naar het concentratiekamp Sachsenhausen geweest. De ochtend begon regenachtig en dit hield de hele dag aan. Wel gaf de regen deze plek nog meer impact. Daarna was het voor de leerlingen even heel prettig om te zwemmen en dat heeft er ook voor gezorgd dat diegenen, die nog niet gedoucht hadden deze afgelopen dagen, toch in contact zijn gekomen met water. Daarna was er ruimte om op de Kürfürstendamm te shoppen, maar veel leerlingen kozen ervoor om naar de MAC te gaan. Dit zorgde ervoor dat de borden bij het Maredo restaurant niet helemaal leeg gegeten werden en ook niet iedereen had een plekje meer voor het toetje. Jammer, want het was wel erg lekker! Na een bustocht langs mooi verlichte gebouwen, zijn we naar het hostel gereden en staat ons een gezellige avond op de gang te wachten en hopelijk een rustige nacht.

Donderdag 17 oktober 2019
Donderdag was onze laatste hele dag in Berlijn. Na een lekker ontbijtje zijn wij met goed weer begonnen aan de fotospeurtocht. De leerlingen werden in groepjes gedeeld en met behulp van een fotospeurtocht hebben zijn een route van de Reichstag naar Aleksanderplatz afgelegd. Toch best spannend zo door Berlijn wandelen als derdeklasser, maar gelukkig is de Fernsehrtor, waar het eindpunt zich bevindt, vanuit alle hoeken van Berlijn zichtbaar.

Daarna zijn we op weg gegaan naar de Kletterwald. Hier hebben de leerlingen een geweldig klimparcours af mogen leggen, waarbij menig angst werd overwonnen. Zelfs parcours 5 was geen hindernis meer voor velen, maar werd een leuke uitdaging. Sommige leerlingen ontdekten talenten van zichzelf en dan ineens vlieg je door de lucht van boom A naar boom B.

Vervolgens diende zich na het klimmen een nieuwe uitdaging aan. We wilden vanuit het bos terug naar het centrum van Berlijn, maar vanwege een monsterfile liep ons programma anders dan gepland. Maar met behulp van onze creatieve en vakkundige buschauffeur Erik zijn wij, via een prachtige route, uiteindelijk weer in het centrum van Berlijn beland. Helaas was er geen tijd meer om nog te shoppen en gingen we direct door naar het Bayerische Hovbrauhaus voor een heerlijke gehaktbal met aardappelpuree en als toetje een Apfelstrudel. Blijkbaar hadden de leerlingen behoorlijke trek en waren de borden in een mum van tijd leeg. Met een heerlijke wandeling naar het hostel hebben we de dag afgesloten en konden de  voorbereidingen voor de terugreis beginnen.