Floracollege

Italië

Vertrokken op vrijdag 11 oktober en weer terug op vrijdag 18 oktober (rond 14.00 trein naar Rome, 19.35 vlucht naar Brussel (FR2984), 21.50 aankomst Brussel, 23.00 busreis naar school, 01.00 aankomst op school)

Italië, vrijdag 11 oktober
Vandaag is het eindelijk zo ver: de dag dat we naar Italië gaan. Het was erg vroeg in de ochtend, want we moesten al om half 7 bij school verzamelen. Voor sommigen was dit al een heel zwaar proces maar door elkaar een steuntje in de rug te geven kwam het allemaal goed en zaten we gezellig met zijn allen in de bus. Voor in de bus was het lekker stil en ontspannen om te zitten, maar achterin was het feestje al begonnen. Na een reis van ongeveer 3 uur in het busje waren we aangekomen bij Brussel AirPort. We mochten maximaal 20 kilo mee nemen in de koffers. Bij het  inchecken was het dus even spannend of het gewicht van de koffers wel goed was. Maar gelukkig zat iedereen, behalve mevrouw Vellekoop op het goede gewicht en mochten we allemaal door. Bij de douane liep het ook bijna helemaal vlekkeloos alleen een paar moesten afscheid nemen van een paar spullen. Na een moeilijk afscheid van de spullen hadden we nog even de tijd om te eten en te winkelen. Na een uur was het tijd om het vliegtuig in te gaan naar Italië. In het vliegtuig waren mevrouw Vellekoop en meneer Kerkhof nu al moe van ons en lagen ze al twee prinsesjes te slapen. Toen we waren geland gingen we met het busje naar de koffers. Daar hebben we een half uur moeten wachten op onze koffers. Na het lange wachten gingen we richting de trein  lopen. In de trein moesten we een half uur zitten en daarna wachten op de volgende trein. Na een half uur wachten mochten we weer de volgende trein in. Na een reis van 2 uur met die trein kwamen we aan bij de Italianen die op ons stonden te wachten. De namen werden opgenoemd en iedereen ging met hun Italiaan mee naar huis.
Groetjes van Anne en Zara

Italië, zaterdag 12 oktober
Op zaterdag 12 oktober was het onze 2e dag in Italië. We hadden kunnen wennen aan ons gastgezin en gingen nu voor het eerst op ZATERDAG naar school. Rond half acht moesten we al maar school. We kwamen daar aan. Het was heel anders dan onze school: veel groter en veel ouder. Ook stonden er mensen van onze leeftijd te roken. Wat voor sommige van ons heel apart is. Eerste kregen we een hele mooie presentatie over de school te horen en kwam ook de directeur van de school langs om wat te zeggen. Daarna een flinke rondleiding door de school. In het midden van de rondleiding kwamen we bij de gymzaal. Daar waren al een paar studenten aan het tafeltennissen en aan het volleyballen. Toen mochten we ook mee doen. Nadat de Italianen en wij wat hadden gegeten: het was een typische Italiaans tussendoortje. De Italianen gingen naar hun les en wij gingen twee uur lang basketballen en volleyballen met onze groep. Het was wel moeilijk om de docent te verstaan. Maar het is gelukt zonder gebroken of gekneusde botten. Toen was het 13:00 en hadden we anderhalf uur pauze. Sommigen gingen naar de KFC en anderen thuis iets lunchen. Sommigen moesten met de bus naar het museum, andere moesten lopen. We gingen naar binnen bij het museum. Bij het museum ging het over hoe de bewoners van Viterbo leefden vroeger. Het was wel interessant en een gids vertelde dingen over de stad. Maar de gids sprak in het Italiaans en de begeleider van de Italianen die vertaalde het voor ons in het Engels. Dit konden sommige mensen maar slecht volgen. Nadat we klaar waren in het museum gingen we naar huis met onze uitwisselingsstudenten. Bijna iedereen ging wel uiteten samen met zijn of haar Italiaans. Toen we klaar waren met eten ging sommigen nog uit en anderen gingen lekker naar hun bedje toe. Om lekker te gaan slapen en uit te kijken naar de volgende dag.
Groetjes Britt en Bridget

Zondag 13 oktober
We werden wakker met een mooi uitzicht.
We gingen allebei even douchen en daarna ontbijten. We hebben daarna even gebeld met onze ouders want ja die missen we. En er zit een wesp in onze kamer hihi. Toen gingen we afspreken met kiddo’s en dat was wel gezellig, lekker naar de maccie geweest. Foto
Toen werden we opgehaald door haar vader en gingen we naar huis om te eten. We hebben ge-bbqd en walnoten gegeten. Vervolgens gingen we slapen want we waren echt heel moe.
Famke:
We werden om 6:50 wakker en namen we een uitgebreid ontbijt tijdens het ontbijt gingen we Italiaanse woorden met Nederlandse woorden vergelijken, en dat was heel grappig omdat de moeder mij verkeerd begreep. Daarna gingen we met de bus naar Rome en in Rome gingen we de markt op, en hebben we heel veel eten gekocht. Toen zijn we verder gelopen naar een paleis.
Daarna zagen we muzikanten maar ook bedelaars. Was best zielig. Verder hebben we alleen maar gelopen en rond 5 uur gingen we shoppen. Niks gekocht maar oke. Toen gingen we naar huis, omdat we heel moe waren.

Maandag 14 oktober
Haay, wij zijn Stella en Milou en wij gaan jullie nu vertellen wat wij allemaal hebben gedaan vandaag.
Als eerste moesten we zoals elke dag best vroeg opstaan (6:30) en wij zouden geen Stella  en Milou zijn om natuurlijk niet op tijd op te staan, maar gelukkig redden we het net.
Toen we op school aankwamen krijgen we een uitleg over wat we met de Nederlanders en Italianen gingen doen, er werden groepen gemaakt om vervolgens een soort speurtocht te doen en vragen te kunnen beantwoorden over Viterbo.
We zijn naar kerken geweest en fonteinen. Er was een heel bijzondere kerk en daar lag Santa Rosa in een glazen kist. Dat was best eng om te zien want ja je kijkt gewoon naar iemand die overleden is, Santa Rosa was een achttien jarig meisje die in 1251 is overleden.
Ze was erg speciaal dus daarom wordt er nog elk jaar een optocht gehouden met een standbeeld van 30 meter hoog door de plaats Viterbo. Daarna waren we naar Piazza del plebiscite, geweest met een klein fonteintje, op deze plek heb je heel mooi uitzicht.
Hierna zijn we iets gaan eten en gaan shoppen in een shopping centrum. We zijn toen naar huis gegaan en gelijk gaan slapen omdat we er weer vroeg uitmoeten, dus op naar de volgende dag 😊
Groetjes Stella & Milou

Dinsdag 15 oktober 2019
Goedendag, wij gaan uw iets vertellen over Dinsdag 15 oktober. Wij zijn met de bus naar een stadje geweest genaamd Caprarola, waar we twee plaatsen hebben bezocht: Het Farnese Palace en Het Scuola Alberghiera (koksschool).
Farnese Palace
Wij zijn als eerst naar Farnese Palace gegaan. We keken onze ogen uit naar het vele oude kunst op  het plafond.
Farnese Palace is gebouwd tussen 1559-1575 en is ontworpen door Giacomo Barozzi Da Vignola. We waren erg onder de indruk van zoveel mooie en vooral oude kunst. Wat ons het meeste bij bleef is dat elk plafond/kunstwerk vertelt een prachtig verhaal over het verleden.
Sucuola Alberghiera
We zijn vervolgens naar Sucuola Alberghiera geweest om gezellig met alle Italiaanse en Nederlandse leerlingen iets te gaan eten. Sucuola Alberghiera is een koksschool waar ze leren om te koken, bedienen, en het oplossen van problemen als iemand ergens allergisch voor is. We hebben lekker gegeten van de gerechten die we hebben gekregen.
Nadat we hebben gegeten spreken we vaak af met iedereen of ga je dingen doen met het gezin.
Gemaakt door: Jesse en Nikki

Woensdag 16-10-2019
Ik ben Joyce en neem jullie mee in mijn ochtend en een stukje van de middag. Jullie krijgen ook nog een stuk dat is geschreven door Isabella.
6:30 sta ik iedere dag op en vandaag ook weer. Ik kleedde me om en ging naar de woonkamer voor ontbijt. Ik had warme melk met van dat koffieschuim er boven op en voor eten had ik een koekje.
Nicolò mijn host ging zich klaar maken om weg te gaan, toen hij klaar was liepen we zoals iedere ochtend samen naar school. Toen we op school aan kwamen liepen we naar zijn klas lokaal. Het lokaal waar we in zaten was best wel klein. De les waar we in zate was Frans. We kregen alleen geen Frans we hadden het over onze school en over wat we allemaal gedaan hebben deze dagen. Toen gingen we met z’n alle naar de kelder van de school waar een grote ruimte was met stoelen. Er werd daar een presentatie over voetbal gehouden door een scheidsrechter van een Italiaanse voetbalclub. Toen de presentatie klaar was gingen we naar de volgende les. We kwamen aan in een lokaal met computers en hier kregen ze les in het maken van een website. Mijn host Nicolò zei tegen mij naar welk lokaal ik moest en hij zei dat hij zo kwam. Ik ging in het lokaal zitten en 10 min later was hij er ook. Hij had eten gehaald en was dat stiekem aan het op eten in de les. Hij was ook gewoon spelletjes op de computer aan het spelen. Ik en Nikki zaten naast elkaar en lagen echt helemaal in een deuk. Toen de les voor bij was zagen we de andere Italiaanse studenten en onze eigen Nederlandse groep en waren we gewoon aan het wachten tot dat we het volgende gingen doen. Toen iedereen er was gingen we lopen naar de bus. De bus rit duurde 15 min. We kwamen aan en sommige gingen wat eten kopen en we hadden even een korte pauze. Na de korte pauze gingen we naar giardino all’italiana het is een soort van tuin met mooie fonteinen en 3 gebouwen, in 2 van de gebouwen mochten we naar binnen het was super mooi met allemaal schilderen. Tekeningen op het plafond. Het tweede gebouw waar we in liepen was een soort van woonkamer met 2 lange tafels waar boeken op lagen er was een trap naar boven maar daar mochten we niet heen en er was ook een trap naar beneden maar mochten ook niet naar beneden. Toen we klaar waren verzamelden we met z’n alle op een grasveldje. Op het grasveld gingen we allemaal wat eten terwijl de docenten nog een rondje gingen lopen.
Hoi ik ben isabella en neem het over.
Die middag ben ik nog in het park gebleven  en hebben we eten gehaald en nog gevoetbald toen kwamen er nog wat vrienden en hebben we nog beetje muziek geluisterd en beetje gepraat en uiteindelijk gingen we naar huis de bus en duurde ongeveer 15 minuten met de bus en toen we aankwamen gingen we bubbel tee geprobeerd(drinken met zulke balletjes) was echt lekker daarna zijn we nog naar ze vrienden gegaan en hebben we beetje gepraat was wel grappig tot 20:00 en liepen we naar de plek waar de moeder ons kwam ophalen en hebben we nog beetje gepraat toen de moeder er was reden we naar huis en hebben we pizza gegeten daarna ben ik naar boven gegaan en heb ik nog gedoucht en daarna nog YouTube gekeken en gebeld met me moeder daarna ging ik rond 22:30 slapen ongeveer en heb ik lekker geslapen

Donderdag 17 oktober
Rome
We moesten heel vroeg opstaan omdat de trein vroeg vertrok richting rome. Uiteindelijk stopte de trein even en gingen 2 jongens roken toen gingen de deuren dicht en 1 jongen stond nog buiten en moest wachten op een andere trein hahaha. De reis duurde erg lang, eerst was het rustig en toen opeens stond het helemaal vol. We kwamen uit de trein en gingen naar de tram. We liepen naar het Colosseum, maar we gingen er nog niet in. We liepen eerst naar een andere plek Met allemaal oude gebouwen. Het was erg interessant iedereen zat op de hekjes hahaha. En toen gingen we echt naar het Colosseum onderweg kwamen we de jongen tegen die de trein niet haalden. Het Colosseum was erg mooi en groot. na het gezien te hebben zijn we gaan lunchen en gaan shoppen. We zijn na het eten naar de spaanse trappen geweest en naar fonteinen. Het was heel warm in Rome hahaha.
Uiteindelijk zijn we weer terug gegaan met de trein. De reis was zeer vermoeiend want, de trein zat helemaal vol en we waren allemaal moe en bezweet. Na de reis werd iedereen opgehaald, lekker eten thuis want dat was wel verdiend na het lopen. Daarna douchen en slapen. Door Dyllian en Guillermo

Vrijdag 18 oktober
Famke
Vandaag werd ik wakker om half 7 we maakten ons klaar en waren heel moe, zoals altijd hihi! We gingen met zijn allen ontbijten het was heel gezellig. De moeder van mijn host had zelfs allemaal verschillende koekjes genaakt! En laat mij vertellen dat het HEEL VEEL koekjes waren! Ik denk niet dat ik en mijn familie het allemaal op kunnen krijgen. We gingen toen mijn koffer inladen en met de auto naar school, dat duurde wel 40 minuten want ik woon tussen Viterbo en Rome in. Wanneer ik eenmaal op school aankwam gingen wij met zen allen verzamelen. Toen we eenmaal compleet waren gingen wij naar het computerlokaal, wij moesten hier een video maken met de foto’s van deze hele week en er zitten behoorlijk wat erge foto’s bij hihi!!!
Wij hebben een video met allemaal leuke foto’s gemaakt en daarbij een leuk muziekje onder
geplaatst. Na 2 uur editen zijn alle kinderen met hun host mee gegaan en gingen ze hun lessen volgen, ik had gym. Het was heel leuk want we gingen volleyballen! De volgende les was Spaans, ik verstond hier niet zo veel van dus de les was een beetje saai…
Na de Spaanse les kregen wij nog een vergadering van de Italiaanse en Nederlandse kinderen over wat de kinderen leuk lijken om te doen in Nederland.
Hierna hadden wij pauze en gingen ik met een paar vrienden lunchen. Toen we onze eerste trein moesten halen hebben we onze gedag gezegd en HEEL VEEL geknuffeld en een traantje die viel erbij. Na ongeveer 3 uur reizen met 2 treinen waren we eindelijk aan gekomen bij het vliegveld.
Na ongeveer 2 uur wachten gingen wij met volle vreugde naar het vliegtuig om een reis van 2 uur te maken naar Nederland! We hadden helaas wel 20 minuten vertraging MAARRRRR dat betekent
meer tijd om te shoppen!!! Toen we eindelijk het vliegtuig binnen waren maakte we even een foto om het vast te leggen en toen heb ik mijn ogen dicht gedaan en de zwaartekracht zijn ding laten doen!
En natuurlijk zonder een schietgebedje kunnen we niet overleven!!!!
Hierna zijn we naar de bus gegaan en moesten wij 50 minuten wachten, inderdaad heeeeeeelllll langggggggg  MAAR we hebben het volgehouden! En toen we eindelijk in de bus zaten heb wij nog even wat muziek geluisterd met wat leuke lichteffecten.
Hierna ( na 2 uur ) zijn wij eindelijk aangekomen bij onze lieve ouders.
Dit was werkelijk een geweldige ervaring als ik voor iedereen mag spreken. En nu? Nu gaan we naar bed toe en komen we volgend kerst er weer uit!