Floracollege

Internationalisering

Europa

Wij leiden onze leerlingen op voor de ‘Europa-competentie’: de leerling kan met verstand van zaken en op een kritische manier spreken en schrijven over het proces van Europese integratie en de problemen die daarbij speelden en spelen en over het proces van globalisering met aandacht voor bestaande internationale instellingen.
Dat klinkt ingewikkeld, maar betekent in de praktijk dat we van alle leerlingen verwachten dat ze weten wat er in de wereld om hen heen gebeurt en daarover een mening kunnen vormen.

Het flora collage en de scholen van Lentiz willen dus onze leerlingen wegwijs maken in de wereld. Reizen maakt wijs. Door aan een ander land te proeven leer je buiten je eigen bubbel te komen. Omgaan met je medeleerlingen, vragen stellen, in het Engels communiceren, voor jezelf opkomen en noem maar op. In de 1e en 2e klas zijn er al opdrachten en projecten om met internationalisering kennis te maken.

De school heeft de taak leerlingen voor te bereiden op de toekomst met een maatschappij waarin grenzen tussen landen verdwijnen

Naar het buitenland

Om dit allemaal voor elkaar te krijgen, geven we de leerlingen niet alleen goed onderwijs op school, maar organiseren we ook een buitenlandreis voor alle leerlingen in het derde leerjaar.

Er zijn diverse bestemmingen waar de leerlingen hun voorkeur voor kunnen opgeven: Frankrijk, Engeland, België, Duitsland, Spanje, Italië of Oostenrijk. Iedere reis heeft ook een eigen thema, zoals bijvoorbeeld kunst, natuur of geschiedenis. Ook wisselen we uit met buitenlandse scholen en zoeken we actief contact met onderwijs in Europa.

Voor de enkelingen die in Nederland blijven is er een speciaal programma met aandacht voor onze culturele samenleving en de rol van Nederland in Europa.