Leerlingen Geuzencollege op avontuur

VLAARDINGEN – Na een lockdownperiode van ruim tien weken mochten de leerlingen van het Geuzencollege op 2 maart jl. eindelijk weer naar school, weliswaar in een halve klassen en op 1,5, afstand. Een lange periode van afstandsonderwijs is niet niets. Het vergde veel van het doorzettingsvermogen en de concentratie van de leerlingen. Het Geuzencollege is daarom ook enorm trots op hen.

De jongeren zijn door de coronacrisis meer aan huis gekluisterd en komen de laatste tijd minder buiten, waardoor hun wereld kleiner is geworden. Ze kunnen niet op de manier als voorheen zomaar ergens heen waar zij hun gedachten even van zich af kunnen zetten of waar ze avonturen kunnen beleven. Dit kan wel in een verhaal. Om die reden hebben alle leerlingen van de onderbouw van het Geuzencollege een leesboek gekregen namens de taalbeleidsgroep. Zo kunnen de leerlingen avonturen meebeleven, een nieuwe wereld ontdekken, zichzelf herkennen of huilen of juist lachen om wat een ander meemaakt. We hopen dat de leerlingen snel – naast het zich kunnen verliezen in fictie – zelf weer meer op pad kunnen gaan en leeftijdsgenoten kunnen opzoeken zonder alle huidige restricties.

De taalbeleidsgroep van het Geuzencollege heeft onlangs een mooi taalbeleidsplan gepresenteerd. Lezen is één van de speerpunten. Als leerlingen in hun vrije tijd meer gaan lezen voor hun plezier en als de school hierbij een activerende rol speelt, kunnen leerlingen zowel sociaal-emotioneel als cognitief groeien: hun wereld, inlevingsvermogen, woordenschat en taligheid worden groter. En dat is wat wij onze leerlingen toewensen!

Terug naar het nieuwsoverzicht