Ina Olthaar: ‘Onderwijs, zorg en kwaliteit, ontstaan hier vanuit de mensen zelf’
Ina is teamleider op de locatie Onderbouw West van het Geuzencollege. Al ruim 29 jaar (waarvan nu 12 jaar op het Geuzencollege) werkt ze in het onderwijs, terwijl haar pad ooit heel anders begon. Na de kunstacademie droomde ze van een bestaan als autonoom kunstenaar. “Maar dat bleek niet zo’n stabiele basis,” lacht ze. Ze haalde haar onderwijsbevoegdheid en viel via een vriendin tijdelijk in op het praktijkonderwijs als docent beeldende vorming. Acht weken werden het begin van een loopbaan die haar nog altijd raakt. “Met hart en ziel sta ik in het onderwijs, met name voor deze doelgroep.”
In de jaren die volgden vervulde Ina vrijwel alle rollen binnen de school. “Maar teamleider zijn past me het allerbest,” vertelt ze. “Ik werk graag met mensen, ik hou van schakelen tussen verschillende belangen en gesprekken: met leerlingen en hun ouders, collega’s in de school, binnen Lentiz en met externen. Hoe ingewikkelder het gesprek, des te mooier ik het vind om te zorgen dat mensen elkaar écht gaan verstaan.”
Samen werken vanuit vertrouwen
Wat Ina zo waardeert aan haar huidige werkomgeving, is de manier waarop het team is georganiseerd. “Binnen het Geuzencollege zijn we overgestapt van een klassieke meer hiërarchische structuur naar teamgericht organiseren binnen kleine onderwijsteams (TAO). Taken worden binnen het team verdeeld en collega’s geven zelf aan waar ze verantwoordelijkheid voor willen nemen en energie van krijgen.”
Die manier van werken vraagt vertrouwen. “Niet top-down, maar juist ruimte en vertrouwen geven. Altijd vanuit de overtuiging dat iedereen zijn best doet. Goed onderwijs, zorg en begeleiding en het streven naar kwaliteit ontstaan hier vanuit de mensen zelf. Luisteren, kijken, aanvoelen, waardering geven en onderdeel zijn van het team, deze stijl van leidinggeven past bij mij. Dat vraagt van mij om zelf ook kwetsbaar te durven zijn.
De Transformatieve School
De verandering is niet alleen organisatorisch, maar raakt direct het onderwijs. “We zijn gegaan van één mentor per klas naar teams van mentoren en vakdocenten die samen verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling, het welzijn en de resultaten van een groep leerlingen. Ons hogere doel is helder: goed onderwijs en maximale ontwikkelkansen voor onze leerlingen. Een cultuur van hoge verwachtingen.”
Het ontwikkeltraject in samenwerking met De Transformatieve School versterkt ons pedagogisch didactisch klimaat. Ons gemeenschappelijk normatief kader, collegiale lesbezoeken aan de hand van een kijkwijzer voor een goede ‘Geuzen-les’ en visuals in de school geven zowel leerlingen als collega’s de voorspelbaarheid en veiligheid die voorwaarde zijn om álle leerlingen op hun eigen onderwijsladder te kunnen laten klimmen in een positieve schoolomgeving.
Collective Teacher Efficacy
Dat deze manier van werken effect heeft, ziet Ina dagelijks. “Als team kun je zoveel meer bereiken dan ieder afzonderlijk en alleen. Dat vraagt wel dat je met elkaar op één lijn zit. Wat de ene docent uitdraagt, heeft direct invloed op wat een ander kan bereiken. Je bent zo sterk als de zwakste schakel. Daarom investeren we voortdurend in samenwerking en gezamenlijke verwachtingen. We hebben hier een sterk, duurzaam team met enorm commitment aan onze leerlingen. We weten wat we doen en waarom we het doen.”
De school staat in een wijk waar armoede, onveiligheid en beperkte toekomstperspectieven aan de orde van de dag zijn. “Veel leerlingen starten met een achterstand. Tegelijk zien we zóveel potentie. De lat ligt hoog”, benadrukt Ina. “We hebben hoge en uitdagende verwachtingen van onze leerlingen, juist omdat we in hun potentieel geloven. Het is hard werken, maar we doen het samen. Met begrip, humor en mildheid. En we staan stil bij successen. Soms groot, soms klein. Al is het maar een knikje naar elkaar: ‘Heb je dat gezien?’”
Meer bereiken door samen te werken
Waar Ina het meest trots op is? “Op het team. Op wat we hier samen neerzetten. Op de persoonlijke betrokkenheid, rust, regelmaat en het respect dat voelbaar is in de school. En vooral op wat dat betekent voor onze leerlingen.”
Ze sluit af met een uitnodiging:
Spreekt dit je aan? Kom vooral eens kijken hoe wij hier werken en lesgeven en wat onze leerlingen hier weten te bereiken.
Collective Teacher Efficacy is gebaseerd op de overtuiging dat leerlingprestaties stijgen wanneer docenten en ondersteunend personeel intensief samenwerken en gezamenlijk hoge verwachtingen hebben. Wanneer teams ervaren dat leerlingen vooruitgaan dankzij hun gezamenlijke inzet, versterkt dat het geloof dat zij samen écht het verschil kunnen maken. Zo ontstaat een krachtige, positieve spiraal.
Teamgericht organiseren (TAO) https://hetlerenorganiseren.nl/
De Transformatieve School https://detransformatieveschool.org/