
Jort Goderie over praktijkleren: ‘Leerlingen al jong hun talenten laten ontdekken’
Jort Goderie is docent Nederlands en projectleider praktijkleren op het Geuzencollege. Hij is de drijvende kracht achter de ‘onderbouwcarrousel’, waarbij leerlingen uit leerjaar 1 en 2 praktijkervaring opdoen door te werken aan echte projecten uit het werkveld. Hij vertelt er gedreven over: “Ik vind het leuk om leerlingen een stukje op weg te helpen in hun ontwikkeling naar volwassenheid. Om ze al jong te laten ontdekken wat hun talenten zijn en wat ze leuk vinden, zodat ze een stuk steviger in hun schoenen staan bij het maken van hun profielkeuze.”
Onderbouwcarrousel
De onderbouwcarrousel is onderdeel van het ‘praktijkleren’, een van de pijlers van het Geuzencollege. Onderbouwleerlingen gaan gedurende vijf weken een paar uur per week werken aan echte projecten uit de praktijk. Dat gebeurt op de locatie van én ondersteund door de Food Innovation Academy (FIA), de Zorg Innovatie Academie (ZIA) en Techniek Oriëntatie Vlaardingen (TOV).
Per kwartaal rouleren groepjes leerlingen tussen de FIA, ZIA of TOV, vandaar de naam ‘carrousel’. Alle eerstejaars starten in de periode voor de zomer en in het tweede jaar doen de leerlingen na de zomervakantie twee projecten. “Voordat ze hun profiel gaan kiezen, hebben ze dan in ieder geval echt kennis gemaakt met de verschillende werkvelden”, licht Jort de planning toe. “Hierdoor weten ze beter welke beroepsrichting aansluit bij hun talenten en wat hun voorkeur heeft” In jaar 3 en 4 hebben ze vervolgens praktijklessen en stageperiodes binnen het gekozen profiel.
Praktisch leren + plezier hebben = verschil beleven
“Dit schooljaar gaan we starten met de onderbouwcarrousel”, vertelt Jort die nu druk bezig is met het maken van afspraken en het opzetten van projecten. “In november trappen we af met een ZIA-dag voor leerjaar 2. Leerlingen kunnen dan allerlei workshops volgen van Zorg & Welzijn. Vervolgens gaan ze werken aan echte projecten bij de FIA en de TOV. Daarover ben ik nog in gesprek. Bij de FIA denken we bijvoorbeeld aan een project ‘ijsmaken’, met lessen over hygiëne, marketing, smaakontwikkeling en nog veel meer. Natuurlijk gaan de leerlingen ook zelf ijs maken. En dat alles in een professionele omgeving.
Met de TOV heb ik gesproken over een project waarin we oude fietsen (uit het depot van de gemeente) gaan opknappen. Daarbij horen lessen als veiligheid op de werkvloer, maar komt ook veel techniek kijken. Na vijf weken hebben onze leerlingen geleerd hoe je een fiets opknapt. Zo maken ze niet alleen in de praktijk kennis met de verschillende profielrichtingen, maar leren ze meteen ook wat relevants. Hoe leuk is dat?”