Nieuw project voor Praktijkgericht programma TL
Docenten Merel van Houwelingen en Marcel Rozenberg ontwikkelen samen een lesprogramma waarin leerlingen op een actieve en onderzoekende manier aan de slag gaan met duurzaamheid. In deze lessencyclus komen theorie en praktijk samen:
- Leerlingen verdiepen zich eerst in de theorie rond verduurzaming en voeren een onderzoek uit.
- Daarna brengen ze hun kennis in praktijk, met de nadruk op samenwerking en algemene vaardigheden.
- In groepjes werken ze aan opdrachten, presenteren hun bevindingen en evalueren deze samen met collega’s van Loods M.
Zo bouwen de leerlingen stap voor stap aan inzicht, ervaring en een concreet eindproduct. Gedurende de komende twee jaar willen we als klas ten minste één woning, bij voorkeur van een leerling, daadwerkelijk verduurzamen. Dit wordt mede mogelijk gemaakt dankzij subsidie via Loods M.
De samenwerking met Loods M biedt volop inspiratie, kennis en kansen. Het programma draait de komende twee jaar als pilot en belooft een waardevolle leerervaring te worden. Uiteindelijk hopen we dat dit een vast onderdeel wordt binnen het PGP.
Kick-off PGP Duurzaamheidsproject
Op dinsdag 7 oktober vond de kick-off voor ouders plaats tijdens een informatieavond. Een week later, op 14 oktober, trapten we officieel af met de leerlingen tijdens een excursie naar The Green Village in Delft. Daar zagen ze van dichtbij hoe verduurzaming van woningen in de praktijk wordt toegepast.
Bezoek aan The Green Village Delft
Tijdens de rondleiding maakten de leerlingen kennis met uiteenlopende energieoplossingen voor woningen en bedrijven: van slimme isolatie en warmtepompen tot circulaire bouwmaterialen en waterstoftechnieken. Zo kregen ze een goed beeld van hoe technologie en creativiteit bijdragen aan een duurzame toekomst.
Een waardevolle start van ons PGP-project, waarin we samen werken aan de duurzame renovatie van gebouwen in onze eigen regio.