25 mei 2022

Anja van Vliet, Hogeschool Rotterdam: ‘Samen leiden we de techniekdocenten van de toekomst op’

Netwerk, Samenwerking tussen scholen
LIFE College biedt onderdak aan een bijzondere samenwerking: Hogeschool Rotterdam leidt in deze Lentiz-school de techniekdocenten van de toekomst op. De deelnemers profiteren van een levensechte opleidingsplek, terwijl wij via kruisbestuivingen onze banden met collega-scholen én het hoger onderwijs aanhalen. Onderwijsmanager Anja van Vliet van de Hogeschool Rotterdam is enthousiast over de samenwerking.

“Een paar jaar geleden werd in het vmbo het profiel produceren, installeren en energie – PIE – geïntroduceerd”, vertelt Van Vliet. “Een breed profiel waarin installatietechniek, metaalbewerking en elektrotechniek bij elkaar komen. Dat betekende dat docenten hun eigen kennis ook moesten verbreden, want meestal zijn zij gespecialiseerd in één van die deelgebieden. Voor hen hebben wij het professionaliseringsproject PIE opgezet.”

Waarom niet bij ons?

Als relatief kleine lerarenopleiding in het technisch beroepsonderwijs beschikt de Hogeschool Rotterdam niet over eigen praktijklokalen. Van Vliet: “Juist voor deze integrale opleiding leek ons dat wel heel wenselijk. We hadden al veel contact met Lentiz, onder meer omdat zij studenten van ons opleiden. Daar zeiden ze: ‘Waarom kom je die opleiding niet bij ons geven? Dan heb je alles wat je nodig hebt.’ Over dat aanbod waren we meteen enthousiast. Nu leiden we dus samen met Lentiz de techniekdocenten van de toekomst op.”

Learning loop

Jaarlijks volgen zo’n dertig docenten uit het hele land hun opleiding bij Lentiz. Hun werkplek: Techno Plaza, de technische opleidingsplek in LIFE College. Van Vliet: “Het is een pittige opleiding met heel veel reflectie en heel veel oefenen, dus deze praktijkwerkplek bleek echt van toegevoegde waarde. Lentiz werkt samen met het bedrijfsleven en heeft in Techno Plaza alle technieken in huis. Het is echt een stateof- the-art werkplek. Bovendien kon een aantal docenten-in-opleiding hun vaardigheden al toetsen door leerlingen van Lentiz instructie te geven. Het is een double learning loop waar alles in zit.”

Over de schutting kijken

Bij de introductie van het profiel PIE bemerkte Van Vliet nog weleens weerstand bij oudgedienden in het vmbo. Want na jaren voor de klas moesten zij nu zelf weer terug de schoolbanken in. Inmiddels is daar vooral enthousiasme voor in de plaats gekomen. Van Vliet: “Docenten zien ook dat zo’n integrale aanpak heel nuttig is. Als je bijvoorbeeld een badkamer aanlegt, heb je nou eenmaal te maken met verschillende disciplines. Daarom helpt het om over de schutting van je eigen vak heen te kijken. Bij Lentiz zien docenten in de praktijk hoe die vakgebieden in elkaar grijpen.”

Ideeën uitwisselen in appgroepen

De deelnemende docenten geven aan dat ze opleiding én opleidingslocatie erg waarderen. Van Vliet ziet dat enthousiasme ook in de praktijk: “Ook na de opleiding houden deelnemers vaak contact. Met elkaar, maar bijvoorbeeld ook met medewerkers van Lentiz. In appgroepen wisselen ze ideeën uit. En via Lentiz blijven ze ook in contact met de beroepspraktijk. Dat draagt in brede zin bij aan de kwaliteit van het technisch vmbo-onderwijs.”

Verdere verdieping

De samenwerking is op dit moment gefocust op de PIE-opleiding, maar Van Vliet ziet voldoende mogelijkheden voor een verdere verdieping. “Het vmbo is enorm in beweging, dus het is voor ons allemaal van belang om te blijven meebewegen. Lentiz is voor ons de ingang naar een levensechte leeromgeving. Omgekeerd kunnen wij onze coaching en begeleiding natuurlijk ook inzetten voor de medewerkers van Lentiz zelf. Ik kijk er erg naar uit om deze samenwerking duurzaam voort te zetten.”

Dit artikel komt uit het magazine Lentiz netwerk van 15 maart 2022 en gaat over technologie en innovatie. Verschillende Lentiz-scholen startten vernieuwende, praktische opleidingen gericht op technologie en innovatie. Lees er alles over in het nieuwe Lentiz netwerk.