Reviuslyceum

Vertouwenspersoon

Wat kan een vertrouwenspersoon voor jou doen ...

… als je te maken hebt met:

• seksuele intimidatie?
  • geweld?
  • discriminatie?
  • racisme?

Bijna overal waar je bent ga je met mensen om. Op school, thuis, op straat, op de sportvereniging of waar dan ook. En hopelijk ga je met iedereen op een goede manier om. En natuurlijk gaat ook hopelijk iedereen met jóú zo om. Je voelt je dan veilig en zo hoort het ook!

Helaas kan het soms gebeuren dat het gevoel van veiligheid door iemand wordt weggenomen.

Dit kan komen omdat je gepest wordt, omdat iemand je discriminerend behandelt, omdat iemand jouw eigendommen vernielt, of door andere oorzaken. Misschien een enkele keer, maar misschien ook (veel) vaker. Het kan zijn dat je het moeilijk vindt om hierover met iemand te praten, want misschien vind je dat gek, of misschien durf je dat niet.

Herken je dit?

Of heb je er misschien zelf mee te maken (gehad)?

• opmerkingen die je niet wilt?
  • pesterijen die je niet wilt?
  • discriminatie die je niet wilt?
  • aanrakingen die je niet wilt?
  • aandacht die je niet wilt?
  • dubbelzinnigheden die je niet wilt?
  • chantage?

Al deze verschijnselen vallen onder machtsmisbruik. Maar onder machtsmisbruik valt zeker ook:

• racisme
  • geweld
  • alles wat jij ervaart als ongewenste aandacht met een seksueel tintje: aanrakingen, dubbelzinnigheden, uitnodigingen die een seksuele betekenis hebben! We noemen dit seksuele intimidatie!

Veel van de genoemde verschijnselen zie je tegenwoordig trouwens steeds vaker digitaal, bijvoorbeeld via sociale media zoals Insta, Snapchat, Whatsapp(groepen).

Bedenk:

• Iedereen bepaalt voor zichzelf wat voor hem/haar ongewenst is – dit kan dus voor iedereen anders zijn!
  • Iedereen op school, dus leerlingen, leraren, conciërges en ander onderwijsondersteunend personeel, kan met machtsmisbruik te maken krijgen.
  • Machtsmisbruik beïnvloedt het werkplezier en de werksfeer negatief; niet iedereen die te maken krijgt met vormen van machtsmisbruik, heeft hierop een afdoende antwoord; gevoelens van angst, schaamte of boosheid kunnen het plezier in het werk op school (ernstig) overschaduwen.
Mensen dienen respect voor elkaar te hebben, op school, en overal elders!

Maar helaas: machtsmisbruik komt overal in de samenleving voor, dus waarschijnlijk ook bij ons op school.

En dat machtsmisbruik hoort niet thuis op school, en ook niet ergens anders!

Als je op school met machtsmisbruik te maken hebt

Als je last hebt van een van de vormen van machtsmisbruik, ga dan daarmee naar iemand toe die je vertrouwt.

In veruit de meeste gevallen zal dat natuurlijk je mentor zijn. Maar als je een andere leraar meer vertrouwt, kun je vanzelfsprekend ook naar hem of haar toe stappen. Praat erover met hem of haar. Hij of zij kan dan, samen met jou, bespreken of het gewenst, of zelfs noodzakelijk is dat je naar een van de vertrouwenspersonen gaat: zij zijn speciaal aangesteld om klachten over seksuele intimidatie, racisme en geweld te behandelen.

Deze vertrouwenspersonen

• nemen je serieus
  • luisteren naar je
  • helpen zoeken naar oplossingen
  • geven informatie over hulpverlening
  • helpen bij het indienen van een klacht
  • zijn er voor jou.

En uiteraard gaan zij vertrouwelijk met jouw klacht om.

Blijf er niet alleen mee zitten.

Denk niet te snel: ‘Ach, zo erg is het niet.’

Met zwijgen los je de problemen niet op.

Wie zijn de vertrouwenspersonen?

Mevrouw C. Spaans

De heer F. van de Waardt